My Profile

Foto saya
Jakarta Pusat, DKI JAKARTA, Indonesia

Selasa, 24 November 2009

NATRIUM

PENGERTIAN NATRIUM

Natrium atau sodium adalah unsur kimia dalam tabel periodik yang memiliki simbol Na dan nomor atom 11. Natrium adalah logam reaktif yang lunak, keperakan, dan seperti lilin, yang termasuk ke logam alkali yang banyak terdapat dalam senyawa alam (terutama halite). Dia sangat reaktif, apinya berwarna kuning, beroksidasi dalam udara, dan bereaksi kuat dengan air, sehingga harus disimpan dalam minyak. Karena sangat reaktif, natrium hampir tidak pernah ditemukan dalam bentuk unsur murni

Seperti logam alkali lainnya, natrium adalah unsur reaktif yang lunak, ringan, dan putih keperakan, yang tak pernah berwujud sebagai unsur murni di alam. Natrium mengapung di air, menguraikannya menjadi gas hidrogen dan ion hidroksida. Jika digerus menjadi bubuk, natrium akan meledak dalam air secara spontan. Namun, biasanya ia tidak meledak di udara bersuhu di bawah 388 K.

Natrium memiliki titik cair dari 97,81 + / - 0,03 ° C, titik didih dari 882,9 ° C, berat jenis dari 0,971 (20 ° C), dan valensi 1. Natrium adalah terang, perak logam. Hal ini sangat lunak dan reaktif. Natrium pada permasalahan air, yang decomposes ke berevolusi hidrogen dan membentuk hidroxid. Natrium Mei terbakar secara spontan pada air. Hal ini biasanya tidak terbakar di udara pada suhu di bawah 115 ° C.

Sifat utama

Seperti logam-logam alkali yang lain, logam natrium adalah lembut, ringan dan berwarna putih keperakan. Oleh kerana ia terlalu cergas, ia hanya wujud secara semulajadi dalam bentuk sebatian, dan tidak pernah sebagai logam keunsuran yang tulen. Logam natrium terapung di atas air, lalu bertindak balas dengan amat cergas sambil menghasilkan haba, gas hidrogen yang mudah terbakar serta larutan natrium hidroksida kaustik.

Ion natrium penting untuk pengawalaturan bendalir tubuh dan darah, penghantaran impuls saraf, aktivitas jantung, dan sesetengah fungsi metabolik. Terdapat anggapan meluas bahawa manusia biasanya akan memakan lebih daripada yang diperlukan, dalam bentuk natrium klorida, atau garam biasa, dan ini akan mempunyai kesan buruk terhadap kesehatan.

Di bawah tekanan yang melampau, natrium tidak lagi mengikuti aturan biasa dalam perubahan kepada keadaan cair. Kebanyakan bahan memerlukan lebih tenaga haba untuk melebur di bawah tekanan berbanding dengan dalam keadaan tekanan normal atmosfera. Ini adalah kerana molekul-molekul akan disusun lebih rapat antara satu sama lain dan mempunyai ruang yang lebih kecil untuk bergerak. Pada tekanan 30 gigapascal (300,000 kali ganda tekanan atmosfera pada paras laut), suhu lebur natrium mula menurun. Pada 100 gigapascal, natrium akan melebur hampir pada suhu bilik.

Penjelasan untuk kelakuan yang luar biasa ini adalah mungkin kerana unsur ini mempunyai satu elektron bebas yang ditekan lebih rapat dengan 10 lagi elektron-elektron apabila diletakkan di bawah tekanan, memaksa wujudnya interaksi yang pada kebiasaannya tidak akan hadir. Apabila berada di bawah tekanan, natrium pepejal membentuk beberapa struktur hablur yang ganjil, mencadangkan bahwa cecair tersebut mungkin akan mempunyai sifat-sifat seperti superkondusi atau superfluidity.

Tidak ada komentar:

Posting Komentar